RAHSIA Yasmin, satu dalam sejuta

Kali pertama tiba di masjid dan selepas itu ke tapak perkuburan, hati rakan-rakan Yasmin Ahmad seakan-akan teringat babak-babak penyatuan kaum dalam filem-filemnya.


YASMIN bersama ibunya, Enom Yon.


ALLAHYARHAM Yasmin bersama suaminya, Abdullah Tan Yew Leong.


PAKAIAN tradisional menjadi pilihan Yasmin sekali gus menyerlahkan peribadinya yang sopan.


MASIH jelas terbayang dalam ingatan ramai orang di Malaysia pada sosok bernama Yasmin Ahmad. Siapa sahaja yang tidak teringat dengan pesonanya yang dilihat sering menyarung baju kebaya putih dan dipadankan dengan kain batik, berselipar serta menjinjit tas tangan sambil berjalan penuh santun.

Kesederhanaan pengarah filem prolifik itu yang menyuntik elemen masyarakat majmuk tanpa menunjukkan sebarang kemewahan duniawi dalam karya garapannya sebelum ini membuatkan dia lekas meraih perhatian khalayak pelbagai kaum.

Itu pandangan kami sebagai pemerhati di gelanggang seni. Kualitinya sebagai anak pula, dia adalah insan yang paling disayangi oleh keluarga.

Saat Allahyarham Yasmin, 51, dikebumikan, deraian air mata pantas gugur dan bergenang dalam kelopak mata setiap ahli keluarganya. Mereka seolah-olah tidak mampu berdepan dengan hakikat anak yang selama ini ditatang bagai minyak yang penuh berada di dalam liang lahad.

“Dia merupakan satu dalam sejuta. Sepanjang hidupnya, dia tidak pernah meninggikan suara kepada sesiapa pun termasuklah saya mahupun ayahnya.

“Arwah Yasmin merupakan seorang yang mendengar kata dan seboleh-bolehnya, dia cuba merendahkan suaranya agar kami tidak terasa,” kata ibu Yasmin, Enom Yon, ringkas dalam nada sebak.

Sempat mengumpulkan kekuatan sebelum berbicara lanjut tentang Yasmin, Enom dalam nada tersekat-sekat memohon orang ramai yang hadir pada majlis pengebumian anaknya di Tanah Perkuburan SS22, Subang Jaya, Selangor supaya memaafkan segala kesilapan yang dilakukan Yasmin sama ada sengaja ataupun tidak sengajakan.

“Saya minta agar semua orang di sini sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah. Ampunkan kesalahannya, jika ada yang terasa atau berkecil hati dengannya,” ujarnya sayu.

Mungkin masih belum dapat menerima hakikat bahawa anaknya telah pergi, Enom pengsan selama beberapa minit ketika talkin dibacakan.

Suami Allahyarham, Abdullah Tan Yew Leong, juga tidak dapat menahan air mata daripada mengalir tanpa henti saat jenazah dimasukkan ke liang lahad. Malah Abdullah juga seperti mahu rebah pada waktu itu.

Sepanjang upacara pengebumian Allahyarham Yasmin, keluarga pengarah itu enggan ditemu ramah dan tidak membenarkan gambar jenazah dirakam.

Keengganan berjumpa dengan pihak media mungkin satu luahan perasaan sedih bahawa mereka masih belum lagi menerima kenyataan pemergian Allahyarham Yasmin yang baru sahaja menyambut hari ulang tahun kelahirannya pada 1 Julai lalu.

Malah, adik-beradik pelakon Sharifah Amani yang menganggap pengarah itu sebagai ibu mereka juga tidak henti-henti menangis di samping ibu kandung mereka, Fatimah Abu Bakar. Mereka tidak sanggup untuk berkata-kata pada upacara tersebut.

Kosmo! sempat menemuramah sedikit saudara terdekat Allahyarham, Sharifah Kayat, 61. Dia memberitahu: “Hati Yasmin sungguh murni dan ikhlas. Saya percaya ramai yang selesa dengannya kerana dia juga banyak membantu orang.”

Allahyarham Yasmin telah menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Pakar Damansara, Petaling Jaya pada pukul 11.25 malam kelmarin selepas menjalani pembedahan pada Khamis lalu setelah diserang strok dan mengalami pendarahan otak.

Muhibah Yasmin

Umum mengetahui Yasmin dianggap sebagai orang baru yang melangkah kaki ke dunia pengarahan filem. Namun soal baru ataupun lama bukanlah agenda penting yang ingin dibahaskan dalam coretan istimewa ini.

Penangan Yasmin sebagai sutradara dilihat cukup ‘berkuasa’ kepada penggiat seni lain dan khalayak. Masakan tidak, semua orang berbahas tentang keberanian Yasmin yang bersikap telus tatkala menceritakan tentang masyarakat majmuk di Malaysia.

Biasanya, dalam sesebuah filem tempatan, kita boleh melihat hampir 90 peratus pelakonnya adalah Melayu. Namun cuba anda perhatikan filem-filem garapan Yasmin yang indah dengan barisan para pelakon berbagai bangsa, kaum dan budaya. Ia mencerminkan sikap dan prinsip seorang Yasmin yang tidak punya sebarang perasaan skeptikal terhadap orang lain.

Sebut sahaja filem-filem arahannya bermula dengan Sepet (2004), Gubra (2006), Mukhsin (2006), Muallaf (2008) dan Talentime (2009), masing- masing ada warna dan corak tersendiri yang membuatkan penonton bukan Melayu juga dapat duduk sama dalam panggung wayang bagi menerokai karya nukilan Yasmin.

Sama halnya juga dengan sikap Yasmin di luar. Sarat dengan sikap muhibah membuatkan beliau mudah didekati oleh orang sekeliling. Siapa sahaja yang tidak tertawan dengan keramahan dan lidahnya yang sentiasa bercakap tentang perkara yang baik-baik belaka.

Lantaran itu, tidak hairanlah apabila situasi yang sama dapat dilihat dalam upacara pengebumian Yasmin. Kali pertama tiba di masjid dan selepas itu, ke tapak perkuburan, hati orang ramai seakan-akan teringat babak-babak penyatuan semua kaum dalam filem Yasmin.

Pengarah yang tiada pengganti

Ucapara pengebumian Yasmin dihadiri oleh pelbagai bangsa yang turut berduka dengan kehilangan seorang teman yang selama ini ketawa dan menangis bersama. Tidak pernah meletakkan sebarang batasan dirinya sebagai orang popular, Yasmin bijak menyesuaikan diri dengan sesiapa sahaja waima kali pertama bertentangan mata.

Kerana itu, pengumpulan pelbagai bangsa pada upacara pengebumian Allahyarham Yasmin menunjukkan beliau diberi penghargaan bagaikan seorang pemimpin negara.

Melihatkan profil karya filemnya yang baru bermula pada tahun 2003, penangan nama Yasmin Ahmad begitu kuat dan kerap disebut-sebut oleh masyarakat luar serta penggiat seni lain tidak kira dari segi positif atau negatif.

Kontroversi yang diterima Allahyarham Yasmin di arena perfileman tanah air adalah ekoran keterbukaan dan keberaniannya dalam mengupas isu-isu kemasyarakatan.

Selain nilai-nilai muhibah dan kemasyarakatan yang diterap ke dalam filem, penyampaian cerita yang dihasilkan juga begitu artistik dan kreatif. Setakat ini, belum lagi ada pengganti yang begitu kreatif sepertinya.

Sungguhpun dikritik hebat, beberapa filem beliau telah diangkat ke peringkat antarabangsa dengan pelbagai anugerah yang antaranya adalah Anugerah Filem Asia di Festival Filem Antarabangsa Tokyo 2005, Anugerah Grand Prix di Festival Filem Wanita Antarabangsa Creteil 2005 dan Anugerah Filem Asia Terbaik di Festival Filem Antarabangsa Cinemanila 2007.

YASMIN (di tengah) akrab bersama para pelakon filem Talentime.

Kenyataan adiknya, Muzaffar Ahmad, 38, pada Jumaat lalu begitu menusuk hati. Kata Muzaffar: “Bukan masa Yasmin tinggalkan kita.” Kata-kata itu memang ada kebenarannya. Tiada sesiapa yang mahu Yasmin meninggalkan kita dan keluarga untuk selama-lamanya.

Namun itu semua kuasa Tuhan yang menentukan segala-galanya. Barangkali Yang Maha Kuasa amat menyayangi Yasmin lantas nyawanya diambil dalam waktu awal tatkala masyarakat Malaysia masih dahagakan karya beliau.

Biar apa jua yang berlaku, hasil peninggalan Yasmin iaitu filem-filem yang digarapnya sebelum ini tetap akan diingati oleh pemujanya sehingga bila-bila. Hakikat itu memang tidak mampu dinafikan lagi.

Walaupun beliau sudah tiada di muka bumi ini lagi, paling pasti rakyat Malaysia tetap akan merindui beliau. Tiada kata lain yang dapat dizahirkan melainkan ucapan semoga Yasmin ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan rohnya bersemadi dengan aman di alam seterusnya. Selamat tinggal Yasmin!

Oleh FERIDE HIKMET ATAK dan FAIZAL SAHARUNI
hiburan@kosmo.com.my

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: