FADHILAT QIAMULLAIL

Qiamullail

“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam, selain daripada sedikit masa (yang tidak dapat tidak untuk berehat) iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya: dan bacalah al-Quran dengan tartiil”

(Surah al-Muzammil ayat 1-4)

MUKADDIMAH

Fizikal, intelek, emosi, dan rohani merupakan aspek utama dalam diri setiap insan.

Fizikal dibina dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Akal pula dibina dengan menuntut ilmu. Manakala emosi pula dibina dengan mendidik dan membentuk hati supaya tergolong dalam kriteria mahmudah dan dijauhkan dari sifat mazmumah. Rohani pula dapat dibina dengan menperbanyakkan ibadah ruhiyyah ikhlas semata-mata kerana Allah.

Oleh itu qiyamullail merupakan salah cara membina rohani yang mantap dan seterusnya menjadi penjana jatidiri setiap mu’min. Usaha ini tentunya memerlukan azam, kekuatan, ketabahan, dan pengorbanan kerana nafsu, iblis dan tenteranya sentiasa berusaha memenuhi ruang dan peluang yang ada.

PENGERTIAN

Qiyamullail ialah bangun pada waktu malam (menghidupkan malam) dengan beribadat kepada Allah seperti bersolat, membaca al-Quran dan berzikir semata-mata mengharap keredhaan Allah.

SEJARAH QIAMULLAIL

Pada awalnya qiamullail wajib bagi rasulullah dan para sahabat. (Lihat surah al-Muzammil 1-10)

Namun setelah setahun disyari’atkan amalan itu menjadi sunad muakkad bagi setiap umat Islam .Namun ia tetap wajib ke atas Nabi Muhammad S.A.W. (Lihat surah al-Muzammil 20)

SEBAB NUZUL AYAT

Diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim daripada Ibrahim al- Nakhi di mana Nabi sedang berselimut dengan lihaf maka Jibril datang menemui baginda dan menyampaikan wahyu.

HIKMAH QIYAMULLAIL

· Meningkatkan keimanan individu

· Meninggikan darjat disisi Allah

· Dapat beribadah dengan lebih khusyuk

· Mendidik jiwa bersyukur dengan nikmat kesihatan dan nikmat waktu malam yang tenang

· Melatih diri menjadi insan bertakwa

· Melatih diri menperbanyakkan amalan sunat

· Mendidik jiwa melawan nafsu dan syaitan

· Menyedari bahawa manusia dicipta untuk beribadah

· Melatih diri mengharap keredhaan Allah

· Memberi ketenangan jiwa (emosi)

· Memberi kesihatan (fizikal)

· Menajamkan akal fikiran

· Meneguhkan kekuatan rohani

· Menambahkan rasa kekerdilan di sisi Allah dan bertawakkal kepadaNya.

· Melatih diri bersikap khauf(takut) dan roja’(berharap) kepada Allah .

· Dan lain –lain lagi hikmah ganjaran Allah untuk hamba-hamba ikhlas dan istiqamah

KELEBIHAN QIAMULLAIL

· Dimakbulkan doanya dan masin perkataan.

· Tenang hati dan fikirannya

· Dimurahkan rezeki

· Dihormati masyarakat

· Dilindungi Allah daripada khianat manusia.

· Jika dia pemimpin ,dia akan disegani

· Dan banyak lagi (Perlu difahami bahawa segala kelebihan adalah nikmat Allah bergantung kepada rahmat Allah . Allah berhak mengurniakan apa sahaja yang dikehendakiNya)

WAKTU-WAKTU QIYAMULLAIL

Waktu untuk solat malam ialah selepas isya’ sehingga sebelum masuk subuh. Bagi solat tahajjud, kita digalakkan untuk tidur dahulu walaupun seketika.

Waktu yang paling utama ialah sepertiga malam terakhir.

“Puasa yang lebih disukai oleh Allah ialah puasa Nabi Daud dan solat yang disukai oleh Allah ialah solat Nabi Daud. Baginda tidur pertengahan malam, bangun sepertiganya (solat) lalu tidur seperenamnya.Baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari”

H.R. Jamaah selain At-Tarmizi

PANDUAN BANGUN AWAL

· Makan malam awal (sebelum Maghrib) dan tidak makan makanan yang berat selepas waktu Isya’

· Tidak melakukan bekerja terlalu penat pada waktu siang.

· Elakkan diri daripada melakukan daripada melakukan maksiat

· Berniat ikhlas mengharap keredhaan Allah

· Membaca tiga ayat terakhir Surah al-Kahfi dan niatkan dalam hati agar dapat bangun pada waktu yang diniatkan

· Mematuhi adab-adab tidur

ADAB-ADAB QIYAMULLAIL

· Berniat sebelum tidur untuk Qiyamullail

“Barangsiapa yang tidur sedang dia berniat akan bangun untuk bersolat di malam hari, tetapi dia terus tertidur hingga pagi, ditulis baginya apa yang telah diniatkannya dan tidurnya itu merupakan rahmat Allah kepadanya”

H.R. An-Nasai dan Ibn-Majah

Sanad Sahih daripada Abu Darda’ R.A.

· Tidur mengikut adab-adab yang digariskan

· Berdoa, bersuci, bersugi, berwudu’ dan memakai pakaian bersih setelah bangun daripada tidur

· Keluar dan memandang ke langit lalu berdoa(rujuk buku panduan qiamullail) dan membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali-Imran

· Memulakan solat malam dengan solat dua rakaat yang ringan, selepas itu solatlah seberapa banyak yang disukai

· Membangunkan dan mengajak ahli keluarga dan rakan-rakan turut serta berqiyamullail

“Apabila seseorang membangunkan isterinya di malam hari lalu kedua-duanya bersolat/bersolat dua rakaat bersama-sama, ditulislah baginya dalam golongan orang-orang yang mengingati Allah”

H.R. Abu Daud

Sanad Sahih drp Abu Hurairah R.A.

· Menghentikan solat dan tidur apabila mengantuk dan teruskan apabila hilang perasaan mengantuk

· Beribadah sekadar yang mampu lalu dikekalkan (istiqamah) dan jangan ditinggal kecuali darurat.

· Muhasabah diri berkenaan amalan dan perjalanan hidup kita sepanjang hari.

AMALAN-AMALAN SUNAT KETIKA QIYAMULLAIL

· Solat sunat tahajjud

“dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah solat tahajjud sebagai solat tambahan bagimu. Semoga tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari qiamat ditempat yang terpuji.”

Al-Isra’ 79

“Sebaik-baik solat selain drp solat fardhu ialah solat malam”

H.R. Muslim

· Solat sunat tasbih, taubat, istikharah,hajat, mengqada’ solat fardhu, solat mutlak, dan solat sunat yang lain.

· Solat witir

· Berzikir, bertasbih dan bertahmid

· Membaca al-Quran

· Dan amalan-amalan lain seperti muhasabah dan memikirkan keagungan dan kekuasaan Allah

PENUTUP

Qiamullail merupakan sunnah Nabi, amalan para shiddiqin, orang –orang soleh,dan golongan yang mengakui kehinaannya di sisi Allah yang maha Pengasih dan Penyayang dan sebaik –baik ganjaran ,nikmat ,dan rezeki hanyalah Allah S.W.T.

Adakah kita tidak menyedari keutamaan mencontohi sunnah Rasulullah ? Adakah kita lupa kadar peratusan dosa dan maksiat yang tidak terhingga banyaknya dalam buku catatan di kiri dan kanan kita? Adakah amalan kita sudah mengatasi amalan para ‘abid yang bermujahadah dengan ibadah malam mereka?Adakah kita lupa bahawa hanya amalan dan taqwa yang menjadi bekalan pada masa yang telah dijanjikan itu ?………..

Marilah kita bersama-sama berusaha mempertingkatkan keilmuan, keimanan, ketaqwaan dan amalan kita agar kita sentiasa di bawah perlindungan dan inayah Allah dan seterusnya menghayati dan merealisasikan wawasan

khoiru ummah dan menjadi khalifah yang menepati segala amanah yang di pikul.

Masa depan agama bangsa dan negara di tangan kita…dan generasi yang akan datang merupakan amanah kepada kita…

Dan mampukah kita menjawab di hadapan Allah tentang keburukan,kemungkaran ,kemaksiatan dan kelemahan yang diwariskan kepada generasi akan datang

Yang mana kita turut mendapat bahagian dalam saham yang besar nilainya ini ?

Fikirkan dengan mata hati yang sentiasa dilimpahi nur Ilahi

RUJUKAN

· Al-Quran terjemahan Ar-Rahman

· Abdul Salam Mohd Zain.1999.Ingin tahu? Solat.Kuala Lumpur.UPD Sdn. Bhd.

· Abd Latif Muda dan Rosmawati Ali.1997.Ulum Syariah Ting. 4.Ilham Abati Enterprise

· Imam Al-Ghazali(terj.).1998.Rahsia Hakikat Solat Mengikut Tauhid, Fekah dan Tasauf.Darul Nu ‘man

· Jainal Sakiban Johari.2003.Qiyamullail Amalan orang-orang soleh. Jabatan agama Johor.

· Khutbah jumaat.2003.Jabatan Agama Johor :Qiamullail .

· Jabatan Agama Johor . Himpunan solat –solat sunat .

Qiamullail jadi sunat selepas asalnya fardu

BAGI umat Islam solat lima waktu sehari semalam adalah ibadat fardu yang wajib dilaksanakan, malah ketika sakit pun, ada kaedah yang boleh diamalkan.

Rasulullah s.a.w ketika datang seorang lelaki dari kalangan penduduk Najd dan bertanya mengenai Islam, lalu Baginda menjawab, maksudnya: “Lima waktu solat sehari dan semalam.”

Begitupun, Islam memberikan galakan kepada umatnya untuk melakukan ibadat tambahan supaya dapat mendekatkan lagi diri dengan Yang Maha Esa seperti solat tahajud atau ibadat qiamullail.

Ahli fiqah seperti mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali bersepakat mengatakan ibadat qiamullail disyariatkan. Ia berdasarkan kepada al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.

Malah, qiamullail menjadi amalan kepada generasi soleh terdahulu.

Ibn Hajar al-Asqalani menceritakan kisah gurunya al-Hafiz al-Iraqi: “Sesungguhnya aku melaziminya dan aku tidak pernah melihatnya meninggalkan qiamullail. Bahkan ia sudah menjadi kebiasaan baginya.”

Dalam al-Quran ada menjelaskan mengenai qiamullail sebagaimana diperhatikan dalam surah al-Isra, bermaksud: “Dan, dari sebahagian malam bertahajudlah kamu sebagai solat tambahan bagimu; semoga Tuhanmu menempatkanmu di tempat yang terpuji.” (al-Isra':79)

Saad bin Hisham bin Amir pernah meminta daripada Aisyah r.a: “Ceritakanlah kepadaku mengenai qiam Rasulullah.” Lalu Aisyah berkata: “Tidakkah engkau membaca ayat [wahai orang yang berselimut]?” Jawab Saad: “Ya, aku pernah baca.”

Aisyah menjelaskan: “Sesungguhnya Allah azzawajalla memfardukan qiamullail di awal surah ini. Lalu Nabi dan sahabatnya bangun melakukan qiamullail setahun. Allah menahan (tidak menurunkan) penutupnya (penutup surah ini) selama dua belas bulan di langit sehingga Allah menurunkan takhfif (keringanan) pada akhir surah ini. Maka qiamullail menjadi sunat selepas fardu.”

Berdasarkan ayat dari surah al-Muzammil jelas menunjukkan pada asalnya solat Tahajud adalah wajib, tetapi kemudian ia dinasakhkan dengan ayat selepasnya, bermaksud: “Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawasanya kamu bangun selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama seperduanya, atau sepertiganya; dan segolongan dari orang yang bersamamu; padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang.

“Ia mengetahui bahawa kamu tidak dapat mengira kadar masa itu, lalu Ia menerima taubatmu: maka bacalah apa yang mudah dari al-Quran.

“Ia juga mengetahui bahawa akan ada antara kamu orang yang sakit; dan yang lainnya orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari kurniaan Allah dan yang lainnya orang yang berjuang di jalan Allah.

“Maka bacalah apa yang mudah bagimu daripadanya; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas).

“Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan untuk dirimu, tentulah kamu akan mendapat balasannya di sisi Allah, sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Ibnu Abbas pernah berkata: “Tatkala turun permulaan ayat al-Muzammil, mereka (kalangan sahabat) bangun mengerjakan solat dalam sebahagian bulan Ramadan, sehinggalah turunnya ayat akhir surah ini, sedangkan antara permulaan ayat dan akhirnya ialah tempoh setahun.”

Ulama berselisih pendapat dalam menentukan apakah qiamullail diwajibkan kepada Rasulullah. Ini hasil daripada perbezaan tafsiran terhadap ayat 79 dari surah al-Isra’.

Ibnu Abbas berpendapat kewajipan qiamullail dikhususkan kepada Rasulullah. Pendapat Ibnu Abbas ini disokong oleh ramai ulama seperti Imam Syafie dalam satu pendapatnya. Ia turut disokong oleh kebanyakan ulama mazhab Maliki dan ditarjih oleh at-Tabari dalam tafsirnya.

Pandangan ini berdasarkan ayat di atas, iaitu perkataan ‘tambahan’ bermaksud tambahan ke atas kefarduan yang sudah Allah tetapkan ke atasnya. Hadis Nabi mengukuhkan lagi pendapat ini iaitu hadis diriwayatkan at-Tabrani: “Tiga perkara ia adalah fardu ke atasku dan bagimu ia adalah sunat. Iaitu solat witir, siwak dan qiamullail.”

Pendapat kedua ialah pendapat Mujahid bin Jabir yang menegaskan qiamullail adalah sunat ke atas Nabi. Pendapat beliau turut disokong oleh as-Syafie dalam satu pendapatnya yang lain.

Bagaimanapun, qiamullail bagi umat Islam adalah satu ibadat sunat yang sangat dituntut dan tidak wajib. Banyak dalil yang menunjukkan kelebihan mengerjakannya sama ada daripada al-Quran, sunnah atau ijmak ulama.

Dalam hadis berbunyi: “Sebaik-baik solat selepas solat fardu ialah solat pada waktu malam.” (Hadis riwayat Muslim)

Orang yang mendirikan solat malam mendapat kebaikan dan kerahmatan, sebagaimana dijelaskan dalam al-Quran, bermaksud: “Sesungguhnya orang yang bertakwa ditempatkan dalam syurga, dengan mata air mata air terpancar. Mereka mengambil apa yang diberikan oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan diakhir malam mereka beristighfar kepada Allah.” (az-Zariyat:15-18)

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: